Jobbet blir allt mer spännande. Såhär inför midsommar brukar det ju i vanliga fall nästan vara som att luften går ur på något sätt. Inte på vår firma! Vi har fått in flera nya kunder som alla ville köra igång redan innan sommaren. Chefen sa ”kör!” så det gjorde vi! Samtliga projekt handlar om digital marknadsföring. Om vi håller på i det här tempot får jag nog gå lite oftare på massage för att lindra min spända nacke. Hehe… Nejdå, det är faktiskt ett riktigt kul jobb.
Digital marknadsföring i tre steg
Min uppgift är att coacha våra kunder i hur de ska kunna synas online. Det är lite som en slags trestegsraket. Först ska firman göra en utvärdering av klienternas nuvarande satsningar. Sedan kommer vi att föreslå förbättringar. I det tredje steget ska jag försöka få klienterna att själva klara av sin digitala marknadsföring. Till detta sista steg har jag hjälp av en utmärkt bok av Daniel Karlsson som heter just ”Synas online”.
En kul bransch
De flesta jag pratar med tittar förvånade på mig om jag nämner begreppet ”digital marknadsföring”. Ja egentligen är det väl inte särskilt många som ens förstår sig på ”vanlig” marknadsföring. Reklam vet ju alla vad det är men så mycket mer än så brukar folk inte kunna om detta område.
Jag tycker själv att det är en jättekul bransch. Hur kan man då förklara vad det handlar om egentligen? Om man läser om digital marknadsföring på Wikipedia blir man ju inte särskilt klok. ”Marknadsföring av produkter eller tjänster via digitala kanaler och plattformar…”.
Boken som jag nämnde kan jag verkligen rekommendera som en introduktion till marknadsföring online. Här får vi läsa om grundprinciperna inom marknadsföringen. Sedan tar vi steget in i den digitala världen och ser hur dessa principer appliceras på nätet. Vi får lära oss om affiliate-marknadsföring, nyhetsbrev, annonser via Google och andra nätverk. Ett roligt kapitel handlar om sökmotoroptimering. Detta är inget jag själv sysslar med till vardagen men vi har andra som är experter på det.
Sökmotoroptimering och affiliatemarknadsföring är stora affärer online. Min dansk-norska vän Steffen har berättat att det finns bland annat två stora affiliatebolag på svenska börsen – Raketech och Catena Media – som enbart sysslar med att skicka folk till casinosajter på nätet. Big business tydligen! Sökmotoropimering är extra viktigt i casinobranschen för där får sajterna tydligen inte göra reklam på Google och Facebook som andra branscher.
Hur som helst blir det ett par intensiva veckor innan sommaren kommer igång på allvar. Jag ser verkligen fram emot den planerade resan ut till mamma och pappas sommarhus i skärgården.
