Jag läste ett citat från Microsofts VD för någon dag sedan: ”As Covid-19 impacts every aspect of work and life, Microsoft has seen two years’ worth of digital transformation in just two months”. Det stämmer verkligen! Vi på jobbet pysslar ju med digitalisering och hjälper företag att ”gå online”. Jösses vad vi har att göra! Jag tror att den här Coronakrisen faktiskt kan hjälpa vissa företag att stöpa om sina affärsmodeller. Är man bara snabbfotad och påhittig så kan man ta stora marknadsandelar! Vill ni ha några exempel?
Öl- och whiskyprovningar online!
Visste du att High Coast Whisky arrangerade en digital whiskyprovning i höstas? Nähä, men nu vet du det! Med hjälp av digitalisering så websände de en provning, där alla som tittade kunde provsmaka sina egna whiskyflaskor samtidigt som personerna från whiskybolaget berättade om drycken. Och nu nästa vecka ska ölbryggeriet Poppels göra samma sak för sina aktieägare! De har mailat ut vilka fyra sorters öl man bör köpa, och vilken sorts mat som passar som tilltugg. Perfekt för en myskväll på tu man hand tycker jag, prova fyra spännande öl med någon samtidigt som man lär sig något nytt om just dessa öl!
Min projektidé!
Jag hade ovanstående i bakhuvudet på ett brainstormingmöte med en kund förra veckan. Vi var flera som satt uppkopplade tillsammans och diskuterade, när ja lade fram min idé. Kunden, som är en liten ”krukmakarverkstad” har kontaktat oss på jobbet för att göra en webshop. Ja, att göra en webshop är inget problem, det syr våra tekniker ihop på en eftermiddag. Problemet är inte det tekniska, utan det är att få köparna att komma till shoppen.
Min idé som jag kastade fram var: Varför bygger vi inte en liten studio i verkstaden som filmar när du drejar kaffemuggar, och där folk kan prata med dig i livesändning (och eftersändning)? Man är säkert mycket mer köpvillig om man har sett dig dreja det där fatet eller den där koppen, kanske till och med skriva ”Till Stina” i botten på koppen så att Stina får sin egen speciella kopp? Kunden kan till och med välja egna färger och liknande i realtid? Och drejeriverkstaden tände på alla cylindrar på den här idén! Tänk att digitalisering kan göra om en bransch som egentligen handlar om något så fysiskt som lera… Jag fick jättemycket beröm av chefen för den här idén!
Digitalisering: Stort problem för Aftonbladet
Jag läste att Aftonbladet har stora ekonomiska problem, och måste sparka 50 personer, främst journalister. Orsaken är minskade annonser, och här skriver de att speciellt spelbolagens annonsering har minskat rejält! Japps, det stämmer! Spelbolagen tapetserar inte tidningarna med reklam längre, inte efter spelregleringen där de kan annonsera direkt på Google eller Facebook och på så sätt nå kunderna mycket träffsäkrare. De använder sig också mycket mer av olika hemsidor där man till exempel kan se en lista med svenska casino bonusar, om det nu är bara det man är intresserad av. Specifik reklam helt enkelt, i stället för att trycka ut massvis med reklam som bara missar målet.