Fick lära mig detta i förra veckan när jag var på studiebesök hos Bluepack. Det är ett företag som jobbar med att göra säckar till massa produkter. Så spännande! Jag tycker ju sånt är kul att kolla på, hur man kan skylta produkter i olika färger och former. Bluepack visade då till exempel ved visas bättre i deras säckar bara med hjälp av färgen på nätet. Nätet syns ju knappt egentligen, men bara genom att ändra färgen så säljer deras produkt mer. Så sjukt!
De berättade om att vedsäckar kan vara både knallgula och knallorange, så himla fult egentligen. Men att deras är beigea, för då visar de det fina träet och färgen på detta. De knalliga färgerna tar ju helt klart fokus från veden annars.
Kurs i design
Man kan ju tycka att det är konstigt att vara på studiebesök på ett sånt ställe, vad ska jag göra där liksom? Jag har nog inte berättat men jag går en kvällskurs i industridesign! Steget från att designa förpackningar till digital marknadsföring är ju faktiskt inte så stort som man kan tänka sig. Båda handlar ju faktiskt om att framhäva kundens produkter på bästa sätt! Det är en pappa till en kurskamrat som jobbar på Bluepack och då fick vi i skolan komma dit och lära oss. Försäljning är ju egentligen mer saker än bara i en butik. Och det var faktiskt kul!
Sen efter vi var där så fick vi åka för att kolla var säckarna togs emot. Då var det hos ett annat företag som packade veden. Vi fick jämföra med säckar i orange färg jämfört med de säckarna som kom ifrån Bluepack, alltså de beigea. Shit vilken skillnad det var! Den orangea var verkligen hemsk!! Så jag förstår verkligen nu att det säljer mer med den beigea.
Undersökning om olika förpackningar
Efter vi hade varit där fick vi göra en undersökning på stan med att fråga folk vad de tyckte om förpackningar. Vi gjorde som typ formulär som de fick svara på och så fick de se bilder på de olika säckarna. Det var typ INGEN som tyckte de orangea och det förstår jag ju. Det var också många som svarade att de inte skulle köpa de orangea säckarna, även om det bara var dem som var till försäljning. Haha alltså, det säger ju bara så fult det är.
Så himla intressant att se skillnad på såna saker egentligen. Alltså det är ju bara en liten liten sak som man egentligen inte alls tänker på, men att det kan bara sänka försäljningen drastiskt. Det är inte konstigt att det heter ”pricken över i:et”, för det är ju verkligen så. Tänk på det nästa gång ni är ute och handlar, varför väljer ni de produkterna som ni gör? Är det förpackningen som tilltalar? Är det av rutin eller för att ni känner igen produkten? Jag ska i alla fall tänka över det, bara för att se vad jag gör. Man kan ju också hitta andra saker som är jättenice, men som man inte väljer annars. Bara för att förpackningen är ful! Tänkt så mycket man kan gå miste om. Aja, nu ska jag ut och handla. Och se förpackningar. Men ni kan läsa mer om vedsäckar här om ni vill.